Hoval - de 17 ani în slujba castelului

◄ Inapoi la articole

Intre 1894 si 1896 savantul B. P. Hașdeu înălța la Câmpina Castelul “Julia Hașdeu” după planuri desenate de el însuși și inspirate, dupa cum cum ne asigură, de spiritul nemuritor al copilei sale.  O construcție încărcată de simboluri, dedicată unicei sale fiice și singurul templu spiritist din lume este și în zilele noastre un obiectiv turistic inedit și foarte popular.
La cutremurul din 4 martie 1977 zidurile Castelului au crăpat, amenințând să se prăbușească, încât imediat după aceea muzeul a fost închis iar monumentul a fost supus unui foarte lung proces de reparații și restaurari.
Castelul " Julia Hasdeu " a fost reintrodus în circuitul cultural și turistic în februarie 1995. 

Hoval Hasdeu

În anul 2000 se scria un nou capitol din istoria castelului, și anume cel al modernizării sistemului de încălzire și adoptarea unei soluții ecologice și eficiente. Dacă înainte încălzirea se realiza prin sobe tradiționale de teracotă, adevărate opere de artă, dar cu un grad scăzut de eficiență și un nivel sporit de disconfort în utilizare, neputând fi ignorat nici riscul relativ major de incendiu ce ar fi putut pune în pericol existența unei astfe de construcții unice – intrarea în noul mileniu marchează adoptarea încălzirii pe gaz și optarea pentru un cazan mural în condensație TopGas 60 de la Hoval. Spațiul ce necesită încălzire însumează circa 400 mp (inclusiv demisolul), încăperile de la parter având o înălțime de peste 5 m.

Avantajele? Costuri scăzute de operare, emisii scăzute de carbon datorate consumului redus de combustibil cât și economia de spațiu, cazanul fiind compact și perfect adaptabil spațiilor și holurilor restrânse ale castelului, modificările în structura acestuia fiind interzise prin lege. Elementul care asigură longevitatea greu de egalat este reprezentat de schimbătorul de căldura al cazanului, schimbător realizat dintr-un aliaj special aluminiu-siliciu, extrem de eficient. Aluminiul își datorează rezistența excelentă la coroziune peliculei de oxid ce acționează ca o barieră protectoare, peliculă care formează un strat continuu și complet aderent la suprafața aluminiului, iar în cazul deteriorarii, se repară rapid în majoritatea mediilor. Pe o suprafață proaspăt abrazată și apoi expusă la aer, bariera formată natural din pelicula de oxid, ce are o grosime de numai 1nm, devine foarte eficientă în protejarea aluminiului de coroziune.

Statie de camera Hoval Castelul Iulia Hasdeu

Gradul de automatizare, chiar dacă discutăm despre anul 2000, a reprezentat un pionierat în domeniu, astăzi devenind un standard al calității.
Mai exact, automatizarea Hoval, prin intermediul stației de cameră (poziționată în camera de zi) și al senzorilor de lucru (de interior și exterior) asigură în mod real (just in time) condițiile optime de temperatură din interiorul muzeului, coroborate cu condițiile de temperatură exterioare. În acest mod, au fost îndeplinite două cerințe de bază pentru o astfel de aplicație, confortul termic ce asigură o bună conservare a patrimoniului muzeului, dublat de o funcționare cu o eficiență crescută și implicit cu costuri reduse.

Fiind o companie ce valorizează și imbrățișează tradiția, aceasta implicând și o importantă componentă a transmiterii și permanenței, dorim ca în rândurile ce urmează să ne îndreptăm atenția asupra bogatului conținut cultural al templului-muzeu de la Câmpina.

Dr. Jenica Tabacu, responsabilul Muzeului Memorial B.P.Hașdeu, a acceptat să discute cu noi și să ne împărtășească mai multe despre ineditul Castel “Julia Hasdeu”, cât și despre experiența cu longevivul sistem de încălzire de la Hoval.

  1. Vă rog să ne povestiți despre arhitectura Castelului Julia Hașdeu, atât de încărcată de simbolism și deosebit de fascinantă în special datorită faptului că planurile desenate de B.P. Hașdeu au fost inspirate de spiritul nemuritor al fiicei sale, Iulia.

Moartea Juliei Hasdeu (1869-1888) deschide pentru nefericitul său părinte, B. P. Hasdeu, istoric şi filolog, pe care Mircea Eliade îl considera « cel mai învățat român din secolul XIX », poarta către un domeniu nou de cercetare, cel al sufletului, şi spre materializarea ideilor în forme simbolice, eruditul afirmându-se în arta arhitecturală prin cele două temple : cavoul familiei din cimitirul Şerban-Vodă (Bucureşti) şi Castelul Julia Hasdeu (Câmpina).

Fiica lui B. P. Hasdeu, Julia, a fost un copil genial. A murit cu puțin timp înainte de a împlini 19 ani, răpusă de tuberculoza pulmonară, chiar în anul 1888, când ar fi trebuit să-şi susțină examenul de licență în filosofie, la Sorbona. Ca Victor Hugo, Hasdeu a încercat să comunice cu spiritul fiicei sale defuncte, în timpul şedințelor de spiritism, prin intermediul mediumilor sau chiar prin el însuşi. Mesajele spiritiste s-au păstrat până în zilele noastre.

Construcţia finală era formată din trei turnuri, cel din mijloc fiind domul şi având un rol simbolic de biserică. Pe faţada dinspre nord erau două contraforturi, iar în partea exterioară a domului, din spatele castelului, se găsea încă o cameră pe unde se putea coborî în demisolul central. Existau langa turnul din stanga doua contraforturi intre care circula un lift pentru urcarea merindelor la terasa medie, acolo unde omul de stiinta obisnuia sa petreaca ore in sir in timpul zilelor calduroase. Usa de piatra, pe care se observa stema familiei Petriceicu, deviza familiei Hasdeu (" Pro fide et patria ") si cuvintele lui Galileo Galilei (" E pur si muove "), se rotea in jurul unui ax si reprezenta intrarea principala in Castel. Este flancata de doua tronuri de piatra, pe fiecare tron se afla cate un sfinx feminin, pazitor al intrarii.

Probabil în acelaşi timp au fost construite şi casele, dintre care în zilele noastre mai sunt două: una în care odinioară se aflau bucătăria şi camera îngrijitorului (aceasta exista la vremea când familia Hasdeu a achiziţionat terenul ), şi căsuţa de la poartă care, conform descrierii, avea încă o cameră sub pământ (se pare că este prima construcţie ridicată de savant la Câmpina).
Pe cupola domului Castelului Julia Hasdeu fusese pictată, în vremea savantului, o boltă cerească, având toate atributele vestmântului celest : fondul albastru, stele, nori şi, deşi nu există mărturii iconografice, considerăm că îngerii nu lipseau de acolo.

2. Castelul Iulia Hașdeu este un loc profund spiritual, mistic și cu o încărcătura emoțională deosebită. Un astfel de loc, atât de complex și controversat, a născut cu siguranță legende. Care sunt cele mai faimoase?

Un ziarist ardelean a avut ideea de a culege, în prima jumătate a secolului XX, mărturii locale, devenite legende. Oamenii spuneau că, în vremea construcției castelului, se auzeau acorduri de pian, în fiecare noapte (acela ar fi fost spiritul Iuliei, care cânta la pian), şi aplauzele tatălui. Şi în zilele noastre, din când în când, pianul cântă singur! …Altii povesteau cum se stingeau lămpile vecinilor, atunci când veneau ”domnii ăia să facă spiritism”. ”Ieri seara, mama a aprins lampa de patru ori”, spunea un localnic. Există  şi  o legendă mult mai dură legată de Castelul Iulia Hasdeu: ”Dacă cineva trece prin fața castelului şi vrea să înjure, nu poate. Limba i se face clei.

3. Care a fost scopul acestei construcții? Care este destinația încăperilor din castel?

Castelul a fost înălțat în memoria celor două Iulii ale savantului: soția şi fiica sa. La interior, monumentul este decorat cu fresca si stuco-marmura, in diferite culori. În turnul din partea stângă a edificiului se află salonul de primire și sufrageria, ambele săli având ca decorații coloane cu capitelii. În sufragerie se află portretele de familie, pictate pe zid, încercuite de coroane de lauri. 

Castelul Iulia Hasdeu

Sălile castelului au avut destinații variate: sufragerie, cameră de zi, salon de primire a oaspeților, biroul de lucru al scriitorului. Pe lângă acestea, turnul cel mai înalt era considerat de Hasdeu drept templul propriu-zis al castelului, fiindcă acolo se găsea, şi se află chiar în zilele noastre, statuia lui Iisus, opera lui Casciani, iar pe cupolă era pictat cerul cu nori, stele, îngeri şi în mijloc, ochiul lui Dumnezeu. O altă încăpere din castel era folosită pentru şedințele de Spiritism, pe care savantul le organiza încă din 1889 – 1890, în Bucureşti, şi după 1896, la Câmpina. Camera pentru ședintele de spiritism era obscură și pe pereți erau pictate simboluri : un cap de înger, un triunghi, un fluture (dupa cum apar într-o fotografie a picturii murale originale) și, probabil altele pe care nu le-am descoperit încă. În zilele noastre, pictura murală din această sală nu este restaurată.

4. Povestiți-ne cte ceva despre experiența vizitatorilor în urma vizitării acestui loc. Au fost ocazii când aceștia v-au împărtașit impresiile și emoțiile trezite de castel?

Vizitatorii sunt impresionați de fascinanta poveste prin care respiră edificiul simbolic, aceea a legăturii dintre tatăl supraviețuitor şi spiritul copilei sale defuncte. Apreciază exponatele care amintesc de nobila familie Hasdeu şi sunt sensibili la simbolistica monumentului. Deseori îşi exprimă părerile, în urma vizitei, în scris, pe registrul special, care rămâne ca document în arhiva noastră. Dar şi prin viu grai o fac la fel de des!

5. Un astfel de monument istoric de importanță națională și universală are probabil nevoie de o grijă și întreținere specială. Ne puteți spune câte ceva despre administrarea acestuia și conservarea mobilierului și documentelor din interior?

Consiliul Local Câmpina este proprietarul patrimoniului imobil (Castelul şi clădirile-anexe, precum şi terenul în suprafață de aproximativ 10000 mp) şi mobil (bunuri de patrimoniu clasate şi bunuri culturale comune), de la Câmpina, legat de numele Hasdeu. Preocupările pentru restaurarea, conservarea şi punerea în valoare a întregului patrimoniu, există şi sunt permanente. Muzeul are în dotare sisteme pentru: încălzire centrală, de alarmare împotriva efracției, de supraveghere video, precum şi aparatură pentru menținerea temperaturii şi umidității relative la valorile specifice conservării patrimoniului. Este, cred, singurul muzeu din România cu audioghiduri în patru limbi: română, franceză, engleză, germană. În fiecare an, pe 2 Iulie, la Castel, organizăm “Sărbătoarea celor 2 Iulii”, iar acest eveniment a ajuns la cea de-a XXVII-a ediție. De la an la an creşte numărul participanților, ca public, la acest adevărat maraton cultural, unde se vernisează expoziții de artă plastică, au loc concerte sau recitaluri muzicale, se joacă teatru, se recită versuri şi se ascultă conferințe pe teme legate de familia Hasdeu, toate, într-o singură zi.

Cazan mural in condensatie TopGas

6. Plecând de la atenția acordată laturii spirituale a Castelului Iulia Hașdeu, aș dori să ne concentrăm puțin și pe o zonă mai pământeană a acestuia, puternic ancorata în real – zona tehnologică indispensabilă construcției. Știm că aveți de 17 ani o soluție de încălzire de la Hoval (cazan mural în condensatie Topgas). Care este experiența cu echipamentul ales?

 Este o soluție foarte eficientă şi longevivă! În continuare folosim acelaşi echipament de care suntem mulțumiți atât pentru faptul că funcționează foarte bine şi chiar din punct de vedere al consumului care este unul  foarte  redus. Nu emite noxe care să dăuneze mediului înconjurător, castelul fiind situat într-un parc superb, într-o zonă de protecție.

Credit Imagine coperta (Castelul Iulia Hasdeu): Constantin Barbu; 2010
Autor
Alexandra Dragoi